Thema ‘Hoera ik mag naar school’ en ‘ Mijn liefste vriendje’.

1
204

Hallo
De eerste schoolweken gingen vlot van start.
Na het afscheid van de papa’s en mama’s konden we met allemaal lachende gezichtjes
kennismaken met de klaspoppen, klasgenootjes en klasafspraken.
Op deze eerste dag mochten onze vriendjes hun symbooltje kiezen.

Reda : de kikker
Annabel: de haai
Anna: de aap
Kyano : de schildpad
Dion: de giraf
Matthieu: de olifant
Lena: de hond
Lucas: de vis (van de kleuters)
Alyssa: de eend (van de kleuters)
Marilou: de vogel
Justine: de leeuw
Anaya: de vis met baby (van de peuters)
Hannah: de eend (van de peuters)
Clara: het schaap
Amani: het varken
Raëlino: de tractor

We zijn met 9 kleuters en 7 peuters.

Na ieder thema geef ik jullie een overzichtje van enkele activiteiten die we deden tijdens de week/weken.

versje:
Een handje, een knipoog.
Een knuffel, een kus.
Dag lief vriendje,
Hier ben ik dus!

-We speelden met het volgende Liedje:
Wie wil er mijn vriendje zijn?
3 Maal in de ronde, 3 maal in de ronde.
Wie wil er mijn vriendje zijn?
3 Maal in de ronde, dat ben jij.

We lazen volgende boekjes /taal:
-Karel gaat naar school.
-Anna in de klas.
-Mijn liefste vriendje.
-Anna maakt ruzie.
-Gesprek over : Hoe kom ik naar school?
-Gesprekje over: ruzie, pijn doen, vriendschap en samen spelen.
-Op het podium het versje voordragen voor de klasvriendjes.

Creatieve activiteiten:
-Inschilderen van ons zelfgekozen symbool. (kleuters)
-Vrij schilderen met penseel en verf (peuter)
-Bestempelen van ons hoedje van papier.
-Een afbeelding van een jongen of een meisje met stift versieren (een vriendschapsslinger)
-Tekenen: mijn eerste kindtekening. (enkel de kleuters)
-Foto van eigen knuffel knippen en terug reconstrueren.

Wiskundige activiteiten:
-Ordenen van spulletjes voor in de boekentas volgens visuele kenmerken. (kleur en patroontje)
-Tellen: evenveel snoepjes als stippen op de dobbelsteen (1-2-3)

Ook nog:
-Fietsen op de speelplaats.
-Met meester Quinten: rollen en werpen.
klauteren, klimmen en glijden.
-Samenwerken om mooie bouwwerken te maken met de grote zachte blokken.
-Puzzelen: insteekpuzzels, 2 stukken, 4 stukken, 6 stukken,… .
-Memorie van de symbolen van de klas.
-Bouwen met noppers, duplo, houten blokken, treinspoor en trein….
-Plasticine.
… enz.

Volgende week werken we rond het thema ‘jarig zijn’.
We vieren vrijdag (21 sept) de verjaardag van de klaspoppen Anna en Jules.
Vrijdag (21 sept) gaan we samen naar de markt om fruit te gaan kopen voor het volgende thema ‘fruit’. Gelieve 1 euro mee te geven met uw kindje.

Groetjes
Juf Sylviane

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here