Ik zie, ik hoor, ik voel, ik ruik en ik proef.

0
374

Ik kijk.

*We zijn het nieuwe thema gestart met een vingerpopje die zich aan het verstoppen was. We
leerden een leuk speelliedje ‘poppetje speelt verstoppertje’. Te beluisteren op  https://www.youtube.com/watch?v=QeQv3KRQZ44
*We oefenden de plaatsbegrippen op, onder, voor, achter en naast tijdens het verstoppen van het vingerpopje.
*In de bewegingshoek moesten we heel goed kijken en bootsten we de bewegingen en houdingen van op het kaartje na.
*Na een waarneming van onze eigen oogjes in de spiegel gingen we aan de slag met onze
creatieve oefening nl: ons oog.
-De peuters: oog inkleuren en reeds geknipte wimpers op de voorgetekende stippen kleven.
-De kleuters: oog inkleuren en de zelfgeknipte wimpers op hun bovenste en onderste ooglid
kleven.
*We oefenden onze puzzeltechniek want om goed te kunnen puzzelen moet je heel goed
kijken naar de afbeeldingen!
… .

Ik hoor

Met bellen en toeters schilderen.

Als de ene schildert kan de andere dansen op de gemaakte muziek.

Vroem, vroem de auto’s maken lawaai als we over de voelplaten rijden.

*Een geluiden cd gaf het startschot om goed te luisteren. We probeerden de geluiden te
benoemen.
*Het verhaal ‘Jules luistert naar muziek’ kwam aan bod. In dit verhaal gebuikt Jules een
koptelefoon. Het luisterhoekje werd ingericht.
*We hadden een gesprek over harde en zachte geluiden. We probeerden verschillende
instrumenten hard en zacht te laten klinken.
*Schudbusjes met dezelfde inhoud (geluid) samen brengen.
*Penselen met bellen laten dansen op een groot blad. Schilderen met zelfgemaakt geluid.

Ik voel.

Ook de zachte zwarte poes mocht eens voelen.

*Schrijfdans uit krullenbol:
Voelen met de handjes, voelen overal.
Is het een blokje of is het een bal?
Voelen met de handjes, voelen overal.
Kan je het raden?
Weet je het al?
*Voelzakje met 4 figuren in opdracht uit het zakje halen.
*Voeldoos: wat zit er in de doos?
*Wat is er hard en wat is er zacht?
*Wat hoor ik? Een druppel?! Lesje drama:

*Wat is er warm en wat is er koud?

Ik ruik.

We wassen de poppenkleertjes met lekker geurende zeep.

wat ruik ik?
chocolade, koffie of mandarijn?

Een beetje zeep bij de verf en hupla… onze geschilderde trui ruikt heel lekker!

*Verhaal: Wie heeft er op mijn kop gepoept?! Kaka stinkt!!!!!!!!
*Geurbusjes.
*Lekker geurende soep van in de eetzaal gaf ons een ideetje om ook soep te maken in
onze huishoek. Soep volgens receptkaart (max 3 ingrediënten).
*Met onze neus kunnen we ruiken maar soms moeten we deze ook snuiten! Hoe snuiten
we onze neus?

Proeven

Dit doen we met onze tong.

Zoet (snoep)

Zuur (citroen)

Bitter (witloof)

Zout (chips)

Hoe kijk je als iets zoet is?

Hoe kijk je als iets zuur is?

Hoe kijk je als iets bitter is?

Hoe kijk je als iets zout is?

Naast het thema keken we ook naar de soorten lijnen die er bestaan:
-Golfjeslijn, piekjeslijn, kikkerspronglijn , krullen van Anna en Annabel, rechte lijn, … .
-Meten van onze sjaals.

Volgende week starten we met een nieuw thema nl. : Oei, ai ik ben ziek.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here